Welcome to Follow the blog

måndag 6 april 2015

Rengöring av copics pennorna!

Rengöring av dina pennor
Copiccleaner tops och pincett. Flaskorna på bilden är Various Ink
 Det är det bläck du fyller på dina pennor med. 
 Bra att fylla på pennan vid byte av spetsen, om det finns ´behov av det
Detta behöver du:
Se även bilden
  • Rengöringsmedel som heter CopicCleaner
  • Tops
  • Bomull
  • Plastburk att hälla medlet i
Detta kan du också tänkas behöva
  • Eventuellt nya spetsar
  • Speciell pincett för att ta bort gammal spets och sätta dit den nya
  • Underlägg kan vara bra, så du inte spiller medel på något du är rädd om:)
När vet du att det är dags att rengöra?
  • Känns spetsen lite kletig om du lägger den mot pappret?
  • Blir det som små "hål" i färgen när du målat?
  • 
    
    
  • Blänker och "delar" sig  färgen när du målat?
Detta är en av mina första Kenny K färgläggningar, gjorde denna till min storasyster som
 jobbar som musiklärare, faktiskt på samma kulturskola som jag jobbar på hihi
Om ni tittar på Huden på tjejen så ser ni att det blir lite fläckar och det beror på att
jag målat med för mycket färg
På Höger sida ser ni att håret glänser väldigt mycket och där är en av pennorna smutsiga..

Även på denna bild har jag haft en smutsig penna
 och det är därför det blänker så mycket på den gula klänningen.
 Den digitala stämplen kommer från
 skattkammaren Make it Crafty


Då kan det vara dags att rengöra:)

Det kan också bli så här om du använder väldigt mycket färg på vissa partier när du målar.
Så vänta med att lägga den sista touchen av skuggatills slutet av din färgläggning.

Vad händer om Pennan är smutsig?
Jo blendereffekten försvinner på din färg och det går ju inte att jobba mer med motivet. Jag har försökt att ta bort men det blir inte riktigt bra.


Jag brukar göra rent mina pennor som jag använder mest Var femte dag.

De pennor som man ofta behöver rengöra är de färger med mycket pigment tex de färger du använder till håret. Tex E11 15 18 21 29 57 YG99 bara för att nämna några. Så var uppmärksam och gör rent dina pennor så slipper du få din färgläggning som du kanske jobbat  på med  i flera timmar förstörd..

Häll upp lite medel i din burk och doppa tops eller ta mycket medel på bomull och gör rent din spets.
Det får ju inte komma nåt ludd på spetsen. Jag har använt pappershandukar ibland och det kan vara bättre för det luddar ju inte något. Men många använder bomull.

Gör även rent dina korkar till pennorna för där samlas mycket bläck



Gör även rent precis över
spetsen. Brukar bli bläck där
också. Utsidan av pennan kan
man ju fixa till också när man
ändå är igång:)
Kör runt några varv med tops
i korken så det blir helt rent.
Man kan även lägga i korkarna i en burk med
copiccleaner..




Tack för att ni hälsade på
¨

Kram!

 

Cicci Vid Pennan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar